Innovention

PLM rendszerek

A vállalatok működése során többféle folyamatot kell követni. Vevőkapcsolati menedzsmentre CRM rendszereket, vállalati erőforrástervezésre ERP rendszereket, beszállítói menedzsmentre SCM rendszereket, termékéletciklus-menedzsmentre PLM rendszereket használunk. A sorozat soron következő témája a PLM rendszerek, melyek a műszaki cégek, mérnökirodák életében kiemelt szereppel rendelkeznek a termékek életciklusának átláthatóságának érdekében.

 

Mi a PLM?

 

A mérnöki tevékenység az idő előrehaladtával egyre komplexebb lett, emiatt egyre népszerűbbek lettek az olyan programok, amik nem csak a modellek létrehozását, vagy a gyártáshoz szükséges adatok előállítását tették lehetővé. A probléma megoldására elkezdtek olyan programokat fejleszteni, ami komplex megoldást nyújt a termék adatainak kezelésében, így megalkották a PLM rendszereket.

 

A PLM (Product Lifecycle Management) termék életciklus menedzsmentet jelent, célja a termékkel kapcsolatos adatok megfelelő kezelése, ideértve a termék információkat, a tervezés és gyártási munkafolyamatokat, és az ezek közötti együttműködést.

 

A PLM szoftverek a fenti definíció által meghatározott célokat menedzselik mérnöki szempontból a termék teljes életútja során, az ötlettől a termék életútjának végéig, az ártalmatlanításig.

 

Fontos megjegyezni, hogy bár a PLM kifejezéssel főleg a szoftverekkel kapcsolatban találkozunk, egy sokkal szélesebben alkalmazott dolog, magában foglalja a cég tudásbázisát, és a tapasztalatokat is.

 

A PLM alkalmazásának előnyei

 

A PLM szoftverek alkalmazásának számos előnye van, amiből a legfontosabb, hogy nélkülük a nagyvállalatok esetében a termékek menedzsmentje átláthatatlan és nagyon lassú lenne. A PLM szoftverek alkalmazása és azok kommunikációja nélkül egy vállalat manapság már nem versenyképes, ezért termék életciklus menedzsment további előnyei a versenyképesség növekedésében realizálódnak. Ennek megfelelően a PLM rendszer alkalmazásának előnyei például a következők lehetnek:

  • A termék fejlesztésével és gyártásával kapcsolatos költségek csökkenése
  • Munkavégzés hatékonyságának növekedése
  • Fejlesztési idő és a termék piacra kerülésének az ideje csökken
  • Megnövekedett termékminőség
  • Piaci igények felismerése jobb
  • Gyors reakció elősegítése, melynek kulcsa a hatékony együttműködés külsős szereplőkkel
  • Innováció növekedése a hatékony kommunikáció és a gyors termékelérés következtében
  • Hulladékok, selejt csökkenése
  • Megtakarítások növekedése
  • Profit növekedése